«Зелений» тариф: кроки на шляху розвитку альтернативної енергетики в Україні

Державна підтримка «зеленої» енергії

На даному етапі основна державна підтримка проявляється на рівні законотворчості і створенні спеціальних програм для підтримки ініціатив у сфері видобутку «зеленої» енергії.  

Першим документом, що регулює відносини у сфері вітроенергетики, є «Закон про Електрооенергетику»  від 16.10.1997 №575/97 (далі Закон). Пізніше було розроблено «Комплексну програму будівництва вітроелектростанцій в Україні». Завдяки цьому проекту в нашій країні знову пригадали про потенціал альтернативних джерел енергії. 

Зелене світло для «зеленої» енергії

Впровадження законодавчого поняття «зелений» тариф має велике значення, оскільки витрати, пов'язані з виробленням енергії на основі альтернативних джерел, ще поки доволі високі, і на виході електроенергія за своєю вартістю буде вищою, ніж існуючі тарифи на електроенергію, отриману з традиційних джерел енергії.

Проте природні багатства (нафта, вугілля тощо) мають тенденцію вичерпуватися, тому на той час потрібно освоїти і вигідно використовувати й інші методи отримання електроенергії — вітер, сонце, вода, біомаси — т.т. з альтернативних джерел. Отже, суть терміну «зелений» тариф полягає в тому, що електрична енергія, вироблена за допомогою альтернативних способів (окрім доменного і коксового газів, а також з використанням гідроенергії — виробленою лише малими гідроелектростанціями зі встановленою потужністю не більше 10 мВт (ст.1 Закону), купується у її виробника за спеціальним, вигіднішим (високим), тарифом.                                                  

Величина «зеленого» тарифу встановлюється для кожного суб'єкта господарської діяльності, який виробляє електроенергію з використанням альтернативних джерел енергії, по кожному виду альтернативного джерела енергії і об'єкту електроенергетики.  Органом, що здійснює установку даного тарифу, є Національна комісія регулювання електроенергетики України (далі — НКРЕ).   

Згідно із Законом  встановлені величини «зеленого» тарифу діють до 2030 року.Більше того, держава гарантує  покупку електроенергії у компаній, що виробляють електроенергію з альтернативних джерел енергії, і застосування встановленого «зеленого» тарифу. «Зелений» тариф для кожного суб'єкта затверджується Постановою НКРЕ на кожен місяць. 

Проте отримати «зелений» тариф не зовсім просто. Згідно зі Постановою НКРЕ від 22.01.2009 № 32 «Про затвердження Порядку встановлення, перегляду і припинення дії «зеленого» тарифу для суб'єктів господарської діяльності», виробникові електрики необхідно подати заяву і встановлений порівняно невеликий пакет документів. 

Окрім затвердження «зеленого» тарифу НКРЕ для реалізації електроенергії, виробники повинні виконати низку умов і обов'язково отримати ліцензію виробника електроенергії, підключитися до електромереж електростанцій, оформити членство в ОРЕ (Оптовий ринок електроенергії) і заключити  договори на продаж електроенергії.

До отримання «зеленого» тарифу і продажу електрики за цим тарифом необхідним є отримання ліцензії для виробництва електроенергії, оскільки згідно із Законом і Постановою НКРЕ «Про затвердження Умов і Правил здійснення підприємницької діяльності з виробництва електроенергії» №3 від 08.02.1996 року, отримання ліцензії для виробників електрики з альтернативних джерел енергії, які мають намір продавати її на оптовий ринок електроенергії (ОРЕ), є обов’язковим. Оплата за видачу ліцензії визначається з розрахунку 18,72 грн. за мВт встановленої потужності електростанцій.

Як було вказано вище, виробникові електрики за «зеленим» тарифом необхідно стати членом ОРЕ. Рада ОРЕ приймає рішення про членство впродовж 30 днів після надання всієї необхідної інформації. Далі, на додаток, виробникові необхідно укласти договір про продаж електрики оптовому ринку (на даний момент ним є ДП «Енергоринок») на основі зразкового договору, прийнятого і затвердженого НКРЕ.

Згідно з даними НКРЕ, станом на лютий 2012 р,. «зеленим» тарифом користуються більше 60 компаній України.

UARU